woensdag 21 juli 2010

On allait devoir faire ces jeux absurdes: bijoux, bisous et tralalas

De afgelopen weken stond de liefde centraal op het kantoor. De ene collega moest begin dit jaar nog een breuk verwerken na 10 jaar relatie, maar na 6 maanden heeft ze een nieuw “schatje” gevonden en loopt ze gelukkig rond. De andere collega heeft al een aantal jaren een relatie en het koppel heeft besloten om te trouwen en iedereen op het werk kreeg een officiële uitnodiging om de kerkelijke plechtigheid en het trouwfeest nadien bij te wonen.

De gebeurtenissen op het werk drukken mij natuurlijk nog eens op het feit dat ik alleen ben. Ik moet zeggen dat ik daar over het algemeen in de loop van het jaar weinig last van heb, maar natuurlijk zorgen zulke gebeurtenissen wel dat ik er toch nog eens bij stil sta. En dan voel ik mij wel eens rot en roep ik inwendig wel eens uit dat my life sucks en dat vooral autisme sucks. Maar dan begin ik wat verder te denken en dan kom ik toch altijd weer tot de conclusie dat ik van mezelf vind dat ik niet geschikt ben voor een relatie en dat ik eigenlijk best wel tevreden ben als ik alleen, single ben.

Daar zijn een aantal redenen voor. Een laag zelfvertrouwen en een heel negatief zelfbeeld vormen natuurlijk een belangrijk aandeel. Maar er zijn ook andere elementen in het spel. Ik heb het idee dat een relatie met mij heel frustrerend kan zijn. Voor mezelf omdat ik toch wel perfectionistisch ben ingesteld en toch de relatie zo ontzettend goed wil doen lukken dat de druk die ik mezelf opleg te groot wordt. Maar ook voor een mogelijke partner. Want die moet leren leven met iemand die gevoelens niet of moeilijk kan uiten, die met zichzelf worstelt, die het vaak nodig heeft om alleen te zijn, die lak heeft aan sociale gelegenheden of die absurde spelletjes van juwelen, kusjes en tralalas. En ik heb zoiets dat ik dat een ander niet wil aandoen. Ik wil niet dat een partner zich slecht of onbegrepen zou voelen omdat ik problemen heb door mijn autisme.

Bovendien is er ook een soort van gevoel ontstaan dat ik eigenlijk weinig behoefte heb aan een partner. Ik weet niet precies waardoor dit komt. Het kan zijn dat dit wat uit gemakzucht of egoïsme is omdat ik dan geen rekening moet houden met een ander. Het kan ook zijn omdat school, werk, familie, … al zoveel energie opslorpen dat ik geen energie meer over heb voor het zoeken van een partner? Of het komt misschien doordat ik wat in een vicieuze cirkel ben terechtgekomen. Eigenlijk heb ik ontzettend weinig kans om iemand te leren kennen. Buiten het werk kom ik amper onder de mensen en als ik dan al onder de mensen ben, ben ik met zoveel dingen bezig behalve met het kijken of er iemand geïnteresseerd zou zijn in mij. En mocht ik al in iemand geïnteresseerd zijn, dan weet ik totaal niet hoe die vrouw te benaderen. Tja, die sociale contacten en autisme…. Met als gevolg dus dat het er niet van komt en er een soort van berusting optreedt. Relaties is niets voor mij.

Voor ik een diagnose kreeg, vond ik dit het raarste aan mijn leven. Het feit dat ik liever single wou blijven en dat ik weinig behoefte had om echt een partner te vinden, was hetgene wat ik ontzettend moeilijk kon vatten. Ook al omdat je toch overal hoort dat een mens niet gemaakt is om alleen te zijn, omdat je toch altijd maar weer het ideaalbeeld opgedrongen krijgt van een gelukkig gezinnetje, omdat mensen je raar bekijken als je alleen door het leven gaat, …. Die verwachtingen van de buitenwereld en het feit dat ik het niet snapte, maakte natuurlijk dat ik mij slecht voelde bij dit alles. Al was er dus toch altijd iets in mij die er eigenlijk vrede mee had. Toen kwam een paar jaar geleden de diagnose en toen ik leerde wat autisme was en wat het mij deed, voelde ik mij op het vlak van relaties ineens een stuk bevrijd. Ineens vond ik dat ik mij niet meer hoefde te schamen voor die verborgen vrede binnenin en dat ik voor mezelf perfect kon zeggen dat ik better off alone was.

Maar vandaag de dag is mijn beeld niet zo zwart-wit meer. Er is af en toe wat twijfel en soms schipper ik wel eens tussen “misschien is een partner nog niet zo slecht” en “laat mij maar een eeuwige vrijgezel en loner zijn.” Gebeurtenissen als de voorbije weken op het werk zorgen er voor dat ik wat meer naar het eerste neigt, maar toch blijft voor het algemeen toch het tweede overheersen. Ondertussen heb ik heb ook wat gesurft op het internet en boeken gelezen en verhalen gelezen van mensen met autisme die wel een relatie hebben. En ik heb vaak de indruk dat dit wel positieve verhalen zijn. Ja, er zijn moeilijkheden, maar de liefde overwint toch vele obstakels. En dan neig ik weer naar het eerste. Alleen dan komt weer de vraag boven van waar vind ik iemand, heb ik daar wel de energie voor, wil ik al dat gedoe wel, gaat het wel lukken, ben ik niet beter af alleen. En slaat de slinger weer door naar het tweede. En dan neem ik daar weer vrede mee. En zo ontstaat dus een knagend spel van hmmm’s en bwaaah’s en blijkt liefde en relatie ineens weer een complex kantje van mijn persoonlijkheid.

2 opmerkingen:

  1. Ja, Filip de liefde/relaties is toch een moeilijk iets...(kijk maar de hoeveelheid scheidingen om je heen)

    Toch zou het fijn zijn als je iemand had al is het maar gewoon een maatje,ik denk dat bij iemand met autisme(Asperger in ons geval)het belangrijk is dat deze een heel sociaal iemand ontmoeten met veel begrip en inzicht in asperger/autisme of hier in ieder geval open voor staat.
    Ik ken mijn partner al vanaf mijn 15e dus dat is zo gegroeid ik denk ook niet dat als mijn vriend nu het over moest doen er in zou slagen....je hebt inderdaad niet de gelegenheid vaak om ergens contact te maken omdat je al niet (zoveel)deelneemt in het sociaal gebeuren.(cafe,sportschool e.d.)
    Toch zou je een poging via internet kunnen wagen dit zou mijn vriend als optie zien,maar ook dit is eng...
    je weet niet wat je tegen komt en wie..
    Alleen is ook maar alleen en ik moet wel toe geven dat het voor mijn vriend ook moeilijk zou zijn en het niet zou doen omdat hij het te Moeilijk zou vinden en het daarom zou laten zitten en idd alleen blijven.
    Het is te ingewikkeld en je moet idd ook een heel stuk van jezelf geven wat ook moeilijk kan zijn.
    Belangrijk zou zijn dat je jezelf kan en mag zijn...en er zijn veel dingen aan te leren in een relatie dat heeft mijn vriend dmv begeleiding ook wel geleerd ook al gaat dat niet altijd spontaan of is het echt!
    Mijn zoontje heeft ook een vriendinnetje maar heeft er ook moeite mee,die komt in zijn vaarwater,hij vindt het lastig....hij moet iets met haar ...ja en dat wil hij niet altijd.
    De laatste tijd is het zeer gespannen met zijn vriendinnetje het kost hem teveel kruim en gaat daarom liever niet met haar om,terwijl ze heel sociaal is en heel veel begrip voor zijn "soms moeilijke gedrag"heeft.
    Ik snap bij jou heel goed dat je hierin geen keuze kan maken en de stap heel groot is.
    Mss is er een forum of site rondom autisme waarin mensen ook een relatie of vriendschap zoeken....dan zit je op een ander vlak te zoeken(die hiermee bekend zijn)..maar
    een idee.
    Je moet doen waar jij je het beste bij voelt..
    succes ....Angeline

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bedankt voor jouw reactie Angeline. Zelf had ik ook altijd het idee dat ik best iemand sociaal zou vinden, zodat zij mij wat kan meetrekken uit een isolement. Maar het is moeilijk, want ze moet sociaal zijn, maar wel op de juiste momenten. Ik voel dat ik op dat vlak niet echt makkelijk ben en dat dit veel conflicten kan opleveren. Een stil en gesloten iemand zou misschien op papier wat idealer zijn voor mij, maar ik denk dat dit in praktijk ook niet echt zo vlot zal verlopen.

    Iemand op het internet zoeken vind ik eerlijk gezegd wat beangstigend. Het is makkelijk een rolletje te spelen op het internet. En iedereen, ook ik, stelt zichzelf toch altijd wat beter voor op het net. Dus ik ben wel wat bang dat iemand via het internet zoeken heel wat valse verwachtingen kan opwekken.

    Eigenlijk hoop ik gewoon dat ik op een dag het weet en aanvoel van "dat is het meisje dat ik wil". Alleen ben ik van de trage kant en ben ik ook ontzettend slecht in het opnemen van signalen van anderen. Eigenlijk zou het zoals bij jullie moeten gebeuren, geleidelijk aan. Maar tegenwoordig moet ook alles zo snel-snel gaan, ook qua relaties.

    BeantwoordenVerwijderen