dinsdag 31 augustus 2010

When it all falls apart

Ik heb het gevoel dat ik vorige jaar nog vele dromen en plannen had en de toekomst nog enigszins positief inzag, maar het lijkt erop dat alles nu langzaamaan in duigen aan het vallen is. Had ik onrealistische verwachtingen? Kon ik de dingen niet goed inschatten? Ik weet het niet, maar ik heb het gevoel dat “it all falls apart”.

We hebben de kwestie van wonen. Vorig jaar had ik het idee om het huis van mijn ouders samen met mijn jongere autistische broer over te kopen, zodat wij beiden samen een zekerheid naar de toekomst toe hadden. Mijn autistische broer is minderbegaafd en is niet in staat om te werken en moet dus leven een kleine uitkering. Ik werk en verdien goed mijn boterham. Samen konden we misschien het huis overkopen, dacht ik. Tegen een eerlijke prijs natuurlijk om andere broers en zussen niet tekort te doen, maar hopelijk wel niet aan het volle pond. Een jaar later blijft er van dat idee niet veel meer over. Mijn jongste broer wil liever alleen wonen, alleen kan ik het huis niet aan een eerlijke prijs overkopen, de vrees blijft bestaan dat andere broers en zussen en vooral partners van die transactie niet zien zitten en gretig naar het volle pond en erfenis willen vissen.

Dus ik zou eigenlijk naar een eigen woning moeten zoeken en moet dat dus zelf doen. Een moeilijke opdracht weet ik nu al, want dat betekent langs gaan bij de bank, bij makelaars, bij verkopers, … en wetende dat ik niets durf vragen, niets durf afpingelen, geen idee heb waarop allemaal te letten, …. Ik heb nog niets ondernomen en ben al bang om ofwel niets te vinden ofwel afgezet te worden. Maar ik weet dat ik bijna 30 word en dat een eigen woning toch wel een zeer belangrijk iets is naar de toekomst toe. Een eigen huis hebben geeft toch ontzettend veel zekerheid. Maar wat ik dacht dat dus een goed idee ging zijn, lijkt voorlopig op een zeepbel die geknapt is. Teleurstelling en ontgoocheling alom en vooral weer die angst en onzekerheid.

Daarnaast is er ook de kwestie werken. Qua werk heb ik het afgelopen jaar al een hobbelig parcours afgelegd (zie vorige posts), maar wanneer ik dacht dat ik nu op dat vlak in rustige wateren kon varen, gonsde het vorige week weer volop van geruchten. De bazin lijkt op zoek te gaan naar een nieuwe zakenpartner en er is contact opgenomen met een ex-collega die vroeger graag al vennoot in het kantoor wou worden. Op zich brengt dit wel een verandering met zich mee, maar zou dit niets voor ongerust mogen over te zijn, maar helaas is dit wel een ex-collega waar ik mij helemaal niet goed bij voelde en waar ik dus heel wat problemen mee had. Kortom, als dit gerucht waarheid wordt (en helaas lijkt dit al voor 75% te kloppen) kom ik een heel lastig parket terecht, want ik wil helemaal niet werken voor die ex-collega. Ontslag nemen dan maar?

Iets wat ik hoop te vermijden, maar alle alarmknoppen in mijn hoofd staan momenteel op rood. Terug een mooie zeepbel die op knappen staat en wederom voel ik de grond onder mijn voeten veranderen in drijfzand. Misschien zullen sommigen zeggen dat het nog niet zover is of dat het misschien wel meevalt als die ex-collega baas wordt, maar dan kennen ze mij nog niet goed. Als ik iemand niet moet hebben, dan ben ik daar redelijk koppig in en ben ik moeilijk op andere gedachten te brengen. Bovendien ben ik ook redelijk standvastig in ideeën en wil ik graag dat ik in een meerdere vertrouwen kan hebben. En in die ex-collega heb ik dit totaal niet en dus ook qua principes staat mijn alarmknop op rood. *zucht*

Tenslotte is er ook de kwestie gezondheid. De afgelopen weken en maanden heb ik al meer last gehad van mijn gezondheid en heb ik al meer medicijnen en pijnstillers geslikt dan de 10 jaar ervoor. Ik weet dat ik vaak depressieve periodes heb en meltdowns, maar dat speelde zich vooral geestelijk af. Nu komt daar meteen een component lichamelijk bij en ben ik een draaimolen terecht gekomen van ideeën dat de stress een roofbouw op mijn lichaam aan het plegen is. Ik probeer nu meer te sporten, let op mijn voedsel, probeer mij beter te verzorgen, … maar toch hangt er sinds kort een waas van sterfelijkheid in mijn hoofd. Nu, ik had nooit gedacht en gehoopt om heel oud te worden, maar het is toch beangstigend als uw lichaam alarmsignalen laat afgaan. En ook dat heeft natuurlijk invloed op mijn dromen en verwachtingen. En ja, ik ben daar eerlijk in, soms vraag ik me af hoelang ik nog zou hebben?

En dan is er de component autisme. Ik wil mijn autisme niet de schuld geven voor al die ballonnen die op springen staan. Er is ook mijn persoonlijkheid, mijn aanleg tot pessimisme, er zijn omgevingsfactoren, er is verblindende angst. Maar ik kan mij toch niet van de indruk ontdoen dat mijn autisme over alles een schaduw werpt en ervoor zorgt dat ik besef waarom autisme voor mij een handicap is. Waar autisme voor mij een hindernis opwerpt. Waar autisme voor mij iets belet. Waar autisme voor mij iets moeilijk of onmogelijk maakt. Waar autisme mij rigide en star en onverzettelijk maakt. Waar autisme mij bang en onzeker maakt. Waar autisme het ineenstuiken van dromen en verwachtingen versnelt. It all falls apart.

2 opmerkingen:

  1. Hoi Filip
    Ik snap dat dit moeilijke keuzens voor jou zijn,ook met het oog op de toekomst,woonruimte etc..
    Ik zie veel overeenkomsten hier met w mijn vriend,hier staan ook altijd wel ballonnen op springen zoals jij dat noemt en staan er geen op springen worden er wel al opgeblazen dus die komen nog...
    moeilijk blijft het en dat pessisisme zie ik hier ook erg terug bij mijn aspergers beide(jr en sr)
    W heeft door zijn moeilijke jeugd hier extra veel last van,ik hoop dat het voor jou niet al te moeilijk wordt op het werk want ik neem mijn petje al af dat jij zo goed je werk kunt volhouden en doet.
    Dat sporten loopt dat bij jou niet uit de hand??
    Bij W was dit wel en pleegde roofbouw bij zijn zware werrk en lange dagen ging hij ook nog 4 keer per week sporten dit moest(dwangmatig)
    Nu kan hij niks meer,...ja erg maar hij zit nu met de gebakken peren tot zijn 39 heeft hij het vol gehouden nu 44 is het echt op.
    Er zit nog geen bodem meer in de pot...dus nu je nog kunt en er op bedacht pleeg geen roofbouw en ben zuinig ook op je lijf sporten is niet zaligmakend....ja gezond sporten is ok...maarja.

    grt Angeline een aspergervrouwke/moeder

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dag Angeline,

    Eerst en vooral nog eens bedankt voor deze en andere reacties!

    Ja, ik ben altijd snel ontgoocheld. Ik heb bepaalde verwachtingen en bij de eerste tegenslag laat ik meteen mijn hoofd hangen. Dus ik weet dat er nog vele ballonnen gaan stuk springen, maar soms vraag je u wel af wanneer je eens recht hebt op een portie geluk en voorspoed.

    Het sporten? Ik probeer minstens 5 dagen op de week een half uurtje op de hometrainer te zitten. Ondertussen kijk ik naar een dvd. Het is inderdaad wel dwangmatig. Maar ik let wel wat op dat het ook echt gaat. Eind juni als het 30 graden was heb ik het een paar dagen overgeslagen en als ik 's avonds te moe ben van het werk sla ik ook een beurt over. Maar soms zit ik toch op de hometrainer uit dwang want zo voorzien. Ik vermoed dat het de komende maanden wat minder zal worden, want ik doe dit op mijn kamer en in de winter kan het hier koud zijn en dan wordt dat niet gezellig/gezond.

    BeantwoordenVerwijderen