maandag 5 april 2010

Wanna be startin' something

“Vincent is een neuroot en het kenmerk van een neuroot is dat hij niets om handen hoeft te hebben om toch een hectische dag te beleven. Naar de wasserette gaan is al een dagtaak! Hij voert geen klap uit, omdat hij nergens een begin mee weet te maken. Dat is voor mij, als schrijver, het grootste gevaar. Afgezien van optreden heb ik niets anders te doen dan schrijven en toch heb ik vaak het idee dat het leven me in de weg staat. Het staat tussen mij en het schrijfbureau. Daarom ook heb ik discipline nodig. Niet dat ik elke dag op exact hetzelfde tijdstip opsta en precies op tijd thee met koek ga eten, maar ik leg mezelf wel een aantal woorden per dag op.” (Christophe Vekeman – De Standaard der Letteren – Literaire Lente)

Toen ik dit las, moest ik glimlachen. Ik vermoed dat de meeste mensen het personage en de schrijver rare snuiters moeten vinden, maar ik had vooral een gevoel van herkenning. Blijkbaar moet ik het boek eens lezen, want verander Vincent door mijn naam in bovenstaand stuk en het zou over mij kunnen gaan. Vorige zomer schreef ik een stukje van hoe ik naar een platenwinkel in Gent moest gaan om cd-bons om te wisselen en daarin kan je lezen dat zoiets banaal ook voor mij een hele dagtaak was en iets wat weken op voorhand gepland moest worden. Iets wat een normale mens, denk ik, gewoon van zegt: ik heb cd-bons, ik heb komende zaterdag niets te doen, dus ik ga gewoon zaterdag naar Gent om cd-bons om te wisselen. En hup, ze hebben een gaatje in de agenda gevuld en ze doen dat gewoon alsof ze een nieuw paar kousen aandoen.

Bij mij ligt dat dus wel anders. Maar ik heb ook zoiets dat ik iets zeer moeilijk kan beginnen. Ik zou veel dingen willen doen, maar het komt er nooit van. Ik kan mezelf er moeilijk toe brengen om het ook effectief te doen. Neem nu bijvoorbeeld dat boek dat ik wil schrijven. Ik denk er nog voortdurend aan en er borrelen heel wat ideeën op, maar toch kan ik mezelf er moeilijk toe brengen om achter de computer te kruipen en de ideeën eens op papier te zetten. Waarom? Omdat ik het niet in mijn routine ingepast krijg. Omdat ik het niet in mijn dagplanning krijg. Mijn boekenkast eens opruimen en alles proper op zijn plaats zetten? Graag en soms denk ik dat het echt wel eens nodig kan zijn, maar toch kan drie maanden later de boekenkast er nog altijd hetzelfde bij liggen. Meestal komt het er dan in de zomervakantie eens van na veel innerlijke vijven en zessen, maar meestal wanneer mijn moeder mij een seintje geef. Het gaat soms vaak om banale dingen en het is niet van luiheid, maar het is gewoon niet weten hoe aan iets te beginnen, wat eerst te doen.

Ik kan dan ook perfect de schrijver begrijpen als hij zegt dat hij zichzelf wat discipline moet opleggen, want anders komt het er niet van. Bij mij is dat ook hetzelfde. Maar toch is er een extra dimensie bij mij, heb ik het gevoel. Zo kan ik vaak heel moeilijk mezelf de discipline opleggen, maar lukt het veel beter als die discipline afkomstig is van iemand anders. Neem bijvoorbeeld op mijn werk. De baas vraagt om dat te doen en dan doe ik het ook. Mijn ouders vragen om dit te doen en dan zal ik het doen – al moet ik toegeven dat dit niet altijd het geval is en zeker niet in mijn jongere jaren. Ik weet niet hoe dit komt? Is dit omdat ik op mezelf wat hulpeloos ben, wat onzelfredzaam? Dat een taak krijgen van iemand anders een situatie schetst waarbij zij bij het geven de taak al vaak zeggen wat en hoe je iets moet doen? Of waarmee je moet beginnen? Ik weet het echt niet.

Ik weet dan ook niet hoe dit in de toekomst gaat evolueren. Wordt mijn huis een zwijnenstal? Ga ik vaak gewoonweg niet eten omdat ik mezelf er niet toe kan brengen om uit mezelf te beginnen koken? Hoe lang ga ik rondlopen met een vervelende hoest of zere tand vooraleer iemand zegt dat het tijd wordt om een dokter of tandarts te raadplegen? Hoe lang moet mijn haar zijn vooraleer ik naar de kapper ga? Hoe lang ga ik met die versleten schoenen of kleren rondlopen vooraleer ik mezelf ertoe kan dwingen om mij een nieuw exemplaar aan te schaffen? Ik besef dat ik dringend tijd moet investeren in het leren mezelf een discipline op te leggen en om na te denken hoe de dingen te leren organiseren voor het te laat is.

3 opmerkingen:

  1. Hoi Filip

    Ik kan me het levendig voorstellen hoe het bij onze zoon zou zijn als hij op zichzelf zou gaan wonen over jaren,
    nu leg ik iedere dag zijn kleding klaar...heel gewoon voor mij niet voor hem om dat zelf te moeten doen.
    Toch zal hij dit een keer zelf moeten gaan doen en niet te laat!daar ben ik me wel van bewust,om het nog even te ontlasten van alles wat moet doe ik het nog voor hem,omdat ik weet dat dit al heel veel kruim kost dit zelf te gaan doen.
    Mss is het idd voor jou wel handig,dingen op papier te zetten die moeten.
    Bijv. 1x in de 6 weken of langer naar de kapper of daar al een afspraak te hebben staan,dat doe ik zelf altijd.
    1x per half jaar boekenkast schoonmaken en dan werken met een aftekenlijst van to do dingen.
    En als je bij de tandarts zit zoals dat hier in NL gaat kom je automatisch terug voor controle dus loop jee niet langer dan een 9 mnd met een zere tand...poeh is ook wel erg lang.
    Ja dat weet ik dan ook niet hoe dat werkt bij jullie??

    grt Angeline

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik denk dat de vroegtijdige diagnose van jullie zoon op dat vlak een voordeel kan opleveren, omdat jullie dit goed beseffen en dat op tijd kunnen aanpassen. Voor mezelf denk ik dat schema's maken inderdaad een noodzaak gaat worden. Gewoon om allerlei redenen. Het biedt een overzicht op de week, de dingen worden voorspelbaar, ik kan dingen zoals kapper en dergelijke inplannen, .... En daarnaast zal ik ook nog heel wat dingen moeten leren om zelfstandig te kunnen leven. Ik had daar eigenlijk nog nooit echt goed bij stil gestaan, maar dat interview en het geschreven stukje voor deze blog hebben mij wel doen nadenken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Fijn om te horen Filip
    Maar dan nog blijft het moeilijk ik merk bij w dat hij nog steeds niet aan een schema toe is,maar hopelijk werkt het bij jou eerder zo.
    Grt En tot Blogs
    Angeline

    BeantwoordenVerwijderen